Uusi eComLab -hanke vie suomalaisia verkkokauppoja kansainvälisille markkinoille: Mukana Gugguu, Himmee, Tregren ja Lutunen

Uuden eComLab-hankkeen tavoitteena on auttaa suomalaisia pieniä verkkokauppoja kansainvälistymään.  Samalla konseptoidaan pääkaupunkiseudulle kansainvälisen tason eCommerce-osaamiskeskittymä. Liikkeelle lähdetään neljän suomalaisen verkkokaupan kanssa. Mukana ovat Gugguu, Himmee, Tregren ja Lutunen, joiden kanssa tehdään töitä vuoden verran. Yritysten, opiskelijoiden ja konsulttien yhteinen työskentely alkoi 13.11. Haaga-Helian Pasilan kampuksella.

Hankkeen avulla parannetaan alueen yritysten kilpailukykyä erilaisia digitaalisia ratkaisuja hyödyntämällä. Pilottien kautta mahdollistetaan pienten yritysten nopea pääsy suurille kansainvälisille markkinoille. Ensimmäiseksi käynnistyy Japanin markkina-analyysien tekeminen yhdessä ammattikorkeakouluopiskelijoiden kanssa. Tammikuussa 2018 aloitetaan Venäjän markkina-analyysin tekeminen, ja siinä mukana on 20 opiskelijaa sekä Pietarin yliopisto. Myös muut alueet kiinnostavat, ja suunnitelmia tehdään kunkin yrityksen omien tavoitteiden mukaan.

kickoff6_web.jpg

Hankkeessa ovat mukana Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Metropolia ammattikorkeakoulu, Flying Lynx, Digia ja Woolman. Haaga-Heliasta hanketta tekevät Tuija Toivola, Tiina Laiho, Marko Mäki ja Jonna Pääkkönen.

-Meidän toiveenamme on, että entistä useampi suomalainen verkkokauppa olisi kansainvälinen, kertoi hankkeen projektipäällikkö Tuija Toivola.

 Suomalaista muotoilua ja designia maailmalle

 Valaisimia valmistavalla Himmeellä on useita jälleenmyyjiä Suomessa. Yrityksen ideana on ollut alusta saakka kansainvälistyminen. Timo Niskasen mukaan Ranska ja Keski-Eurooppa ovat nyt kohteina heille kiinnostavia.

Suomalainen lastenvaatteiden valmistaja Gugguu on perustettu vuonna 2012, ja yrityksen kasvu on ollut kovaa. Jälleenmyyjiä on muun muassa Kiinassa, USA:ssa, Kanadassa ja Australiassa. Markkinointi tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Facebookissa seuraajia on yli 57 000 ja Instagramissa yli 17 000. Hyvä laatu tuo pysyviä asiakkaita, ja brändi panostaa kaikessa, tapahtumat mukaan lukien, visuaalisuuteen.

–Idea lähti siitä, ettemme siskon kanssa löytäneet lapsillemme hyviä vaatteita.  Mietimme, että alamme tehdä itse sellaisia, jotka koemme hyväksi, kertoi Anne Valli Gugguulta.  

Markus Nilsson esitteli Tregreniä, joka on aloittanut toimintansa 2010. Toimintaideana on Effortless indoor gardening.

-Kaikki haluavat tuoretta ruokaa, ja kasveilla on erilaiset tarpeet. Tregrenin tuotteet ovat sellaisia, että sinun ei tarvitse itse osata hoitaa kasveja.

Lutunen myy verkossa suomalaisten muotoilijoiden koruja ja asusteita. Heli Suomalainen hoitaa yrityksen markkinointia ja myyntiä. Yrityksellä ei ole omaa varastoa, vaan tuotteet tulevat suoraan muotoilijoilta.

-Suomessa on paljon hyviä muotoilijoita, joita on tärkeää tuoda esille, Suomalainen totesi.

Kerro tarinoita ja tunnista asiakkaan tarpeet

Marko Kangaskolkka Flying Lynxistä kertoi osallistujille tietoa Japanin markkinoista, joilla luottamuksen luominen on haaste. Japanilainen asiakas tarvitsee paljon tietoa ja vakuuttelua päätöksensä tueksi. Suomella tosin on maana vahva brändi japanilaisten kuluttajien keskuudessa. Kangaskolkka esitteli Rakuten Finland market placea. Ideana on viedä suomalaiset tuotteet niihin paikkoihin, joita kuluttajat jo entuudestaan käyttävät.

Mukana olevat Digia ja Woolman tarjoavat ratkaisuja, jotka vievät ajattelun tuotelähtöisyydestä tarvelähtöisyyteen. Digia auttaa panostamaan tarinankerrontaan, jolla tuote tehdään houkuttelevaksi ostaa. Woolman auttaa tuotteillaan kauppiaita keskittymään kaupankäyntiin.

-Mukana olevilta konsulteilta odotamme, että saamme verkkokauppojenne myyntiä ja markkinointia kasvuun, Tiina Laiho Haaga-Heliasta summasi yhteistyötä.

Hankkeen rahoittaja on Euroopan Aluekehitysrahasto ja kesto on 1.9.2017 – 31.12.2018.

Julkaistu alun perin Haaga-Helian Intranetissä 20.11.2017.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *