Suomalaisilla verkkokaupoilla on paljon potentiaalia maailman isoilla markkinoilla- tule mukaan ja löydä uusia markkinoita tuotteillesi!

Yhä usempi kuluttaja tekee ostoksensa verkkokaupasta, ja se luo nopean mahdollisuuden kansainvälistyä myös suomalaisille pienille verkkokaupoille. Suomalaisilla pk-yrityksillä on entistä enemmän verkkokauppoja, mutta monilta puuttuu kansainvälistymiseen tarvittavia resursseja, osaamista ja oikeita kumppaneita.  Googlen teettämän tutkimuksen mukaan vain 27 % suomalaisista verkkokaupoista myy tuotteitaan kotimaan ulkopuolelle. Muissa pohjoismaissa vastaava luku on 62 %.

eComLab-projektissa tarjoamme yrityksille mahdollisuuden päästä ottamaan ensiaskeleita kansainvälistymisessä valmiiden kansainvälistymisratkaisujen avulla. Kohdemarkkinoita voivat olla esimerkiksi Kiina, Japani, Vietnam tai Venäjä. Projektin ensi vaiheessa kohderyhmänä ovat erityisesti pienet suomalaiset desing-, vaate- ja elintarvikealan yritykset. Digitaaliset kauppapaikat kuten Alibaba (Kiina) ja Rakuten (Japani) antavat nopeasti kuvan siitä, minkälaisilla tuotteilla on kysyntää, mitä asiakkaat arvostavat ja miten tuotteet kannattaa hinnoitella. Valmiissa ratkaisussa ovat mukana mm. logistiikkaan ja maksamiseen liittyvät ratkaisut, jotka tekevät mahdolliseksi pienin kustannuksin kokeilla eri markkinoita.

Projektin alussa yritykset arvioivat omia valmiuksiaan ja resursseja lähteä kansainvälisille markkinoille. Sen jälkeen valitaan yrityskohtaisesti sopiva kansainvälistymisratkaisu pohtautuen kohdemarkkina-analyysiin ja tuotevalintoihin. Valittujen ratkaisujen toimivuutta seurataan analyytiikan avulla (mm. kävijät, myynti, some-palaute), jonka pohjalta tehdään ratkaisuja jatkosta tai mietitään uusia kohdemarkkinoita.

Haluamme tehdä helpoksi pienille suomalaisille tuottajille ja design tuotteiden tekijöille uusien digitaalisten kauppapaikkojen hyödyntämisen ja pääsemisen mukaan Finland market – nimen alle  brändätyille yhteisille alustoille.

Projekti ei maksa yrityksille mitään, mutta se vaatii ajallisen sitoutumisen ja motivaation panostaa kansainvälisille markkinoille. eComLab antaa yrityksille myös mahdollisuuden oppia toistensa kokemuksista. Projekti käynnistyy syyskuun alussa 2017 ja jatkuu 2018 loppuun. Jos olet kiinnostunut helposta väylästä päästä kokeilemaan verkkokaupan kansainvälistämistä, ole rohkeasti yhteydessä.

Lisätietoja: projektipäällikkö Tuija Toivola, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, tuija.toivola@haaga-helia.fi , 040 7733364, tai Marko Mäki, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, marko.maki@haaga-helia.fi, 050 5668177

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *